Έξυπνοι τρόποι παρακίνησης προσωπικού
Η δυνατότητα μιας επιχείρησης στο να μπορεί να παρακινεί το προσωπικό της αποτελεσματικά είναι ίσως ένα από τα πιο «νευραλγικά» ζητήματα για πάρα πολλές εταιρίες ανά τον κόσμο, καθώς όσο απλό ακούγεται, άλλο τόσο δύσκολο είναι στο να εφαρμοστεί σωστά και να μπορεί να συμβαδίζει με την κουλτούρα της εταιρίας. Ας δούμε, λοιπόν, σημαντικούς τρόπους με τους οποίους μπορεί ένας οργανισμός να δώσει αποτελεσματικά κίνητρα στο προσωπικό του.
Προνόμια πέραν του μισθού
Οι παροχές πέραν του μισθού είναι κάτι που είναι ευρέως διαδεδομένο παγκοσμίως, με τις εταιρίες να παρέχουν κάτι επιπλέον πέραν του μισθού. Για παράδειγμα οι αφορολόγητες παροχές προς το προσωπικό είναι κάτι πολύ διαδεδομένο τα τελευταία χρόνια λόγω των φοροαπαλλαγών που παρέχουν στην εταιρία, αλλά και την αποφυγή των κρατήσεων στον εργαζόμενο.
Μια συνηθισμένη επιλογή των εταιριών είναι οι παροχές σίτισης, οι οποίες είναι είτε σε μορφή voucher είτε σε μορφή κάρτας. Μια πολύ καλή λύση είναι η κάρτα σίτισης GoForEat και οι διατακτικές σίτισης σε μορφή voucher Chèque Déjeuner της Up Hellas οι οποίες μπορούν να εξαργυρωθούν σε συνεργαζόμενα καταστήματα που σχετίζονται με το φαγητό. Ωστόσο η κάρτα GoForEat μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα τράστιο δίκτυο καταστημάτων που σχετίζονται με την σίτιση (πχ καφέ, super market, εστιατόρια, φούρνοι, ζαχαροπλαστεία και άλλα) εκτός από τα βενζινάδικα . Αυτή η ελευθερία που υπάρχει είναι ίσως και το «κλειδί» ώστε ο εργαζόμενος να ξέρει ότι το προϊόν αυτό δεν τον περιορίζει ούτε τον «αναγκάζει» να πάει σε συγκεκριμένα συνεργαζόμενα καταστήματα αλλά μπορεί να ξοδέψει τα χρήματα όπως ο ίδιος θέλει. Πέραν της σίτισης, ο εργοδότης μπορεί να δώσει και δωροκάρτες για την παρακίνηση του προσωπικού. Μια τέτοια επιλογή είναι η UpGift κάρτα της Up Hellas που δίνει την δυνατότητα χρήσης σε οποιοδήποτε κατάστημα, σε όλη την Ελλάδα. Με την UpGift ο εργαζόμενος μπορεί να αγοράσει το αγαπημένο του κινητό, το ποδήλατο που τόσο επιθυμούσε ή να κάνει ένα δώρο σε ένα αγαπημένο του πρόσωπο.
Remote work
Από τις αρχές του 2020 και την έναρξη της πανδημίας μπήκε "βίαια" στην επαγγελματική μας καθημερινότητα η Remote εργασία η οποία μπορεί στο εξωτερικό να ήταν διαδεδομένη, ωστόσο στην χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Πλέον αρκετές εταιρίες καθιερώνουν την εξ' αποστάσεως εργασία, εξοικονομώντας με αυτό τον τρόπο και σημαντικά ποσά σε πόρους, γραφεία κλπ για τις ίδιες.
"Οι άνθρωποι είναι πιο παραγωγικοί δουλεύοντας στο σπίτι, από ότι θα περίμεναν. Κάποιοι θεωρούσαν ότι όλα θα κατέρρεαν, όμως δεν έγινε. Πολλοί λένε ότι είναι πιο παραγωγικοί τώρα" - Mark Zuckerberg, Facebook CEO.
Η εξ’ αποστάσεως εργασία είναι ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα στην νέα εποχή, καθώς ο εργαζόμενος μπορεί και γλυτώνει τον "νεκρό" χρόνο από την μεταφορά προς και από την εργασία του. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι έρευνες κατά καιρούς έχουν δείξει ότι ο μέσος αυτός χρόνος κυμαίνεται σε 1-2 ώρες ημερησίως, χρόνος που αν τον υπολογίσουμε σε μηνιαία βάση, ξεπερνάει τις 44 ώρες και τις 500 ώρες ετησίως. Σκεφτείτε, λοιπόν, πόσο ενέργεια "ροκανίζει" και τι αντίκτυπο έχει στην παραγωγικότητα του υπαλλήλου. Σίγουρα βέβαια υπάρχουν και αρνητικά της εξ' αποστάσεως εργασίας, αλλά καλύτερα να τα αναλύσουμε εκτενέστερα σε ένα μελλοντικό άρθρο.
Ενεργή συμμετοχή των εργαζομένων
Η συμμετοχή των εργαζομένων στην πορεία και στις αποφάσεις της εταιρίας είναι κάτι πολύ διαδεδομένο σε εταιρίες "κολοσσούς" στο εξωτερικό. Η αίσθηση των υπαλλήλων ότι η εταιρία τους θεωρεί σημαντικούς για την εξέλιξη της μπορεί να δώσει μια σημαντική ώθηση στην ψυχολογία τους με αποτέλεσμα να εργαστούν με μεγαλύτερη διάθεση και πάθος για την επίτευξη των στόχων τους.
Εδώ να αναφέρουμε ότι υπάρχουν εταιρίες που έχουν βρει έξυπνους τρόπους για να παρακινήσουν το προσωπικό προς αυτή την κατεύθυνση, έχοντας μάλιστα καθιερώσει ένα σύστημα «παραγωγής ιδεών» από τους εργαζομένους και μάλιστα η καλύτερη ιδέα μπορεί ακόμα και να βραβευθεί ως «ιδέα της χρονιάς».
Τα οφέλη που μπορεί να έχει η εταιρία από ένα τέτοιο σύστημα είναι πολύ σημαντικά, καθώς από την μία «ενεργοποιεί» τον εργαζόμενο δίνοντας του ένα ακόμα κίνητρο να είναι παραγωγικός και από την άλλη μπορεί να βρει μια λύση σε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα που την ταλανίζει. Μην ξεχνάμε ότι οι λύσεις έρχονται τις περισσότερες φορές από τους υπαλλήλους τις πρώτης γραμμής και όχι από τα στελέχη, καθώς αυτοί είναι που αντιμετωπίζουν και διαχειρίζονται καθημερινά πάρα πολλά προβλήματα.
Τraining Courses
Η εκπαίδευση προσωπικού είναι υψίστης σημασίας για την εξέλιξη μιας εταιρίας, ειδικά σε μια εποχή που οι εξελίξεις «τρέχουν» σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Αν, λοιπόν, ένας οργανισμός δεν θέλει οι εξελίξεις να τον αφήσουν πίσω με αποτέλεσμα να οδηγηθεί σε μια στασιμότητα, θα πρέπει να φροντίσει να εξελίξει με κάθε τρόπο το ανθρώπινο δυναμικό της προκειμένου να είναι πάντα έτοιμο να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις που θα έρθουν. Αυτό μάλιστα θα δώσει και στον ίδιο τον εργαζόμενο ένα ακόμα κίνητρο καθώς θα μπορέσει μαζί με την εταιρία να αναπτυχθεί και να αποκομίσει σημαντικά εφόδια για την επαγγελματική του εξέλιξη.
"Δεν χτίζεις μια εταιρία, χτίζεις ανθρώπους. Μετά οι άνθρωποι χτίζουν την εταιρία" Zig Ziglar, motivational speaker - Author.
Η εταιρία μπορεί να επιλέξει με πολλούς τρόπους να εκπαιδεύσει το προσωπικό της, είτε εσωτερικά είτε μέσω εξωτερικών συνεργατών. Οι εκπαιδεύσεις δεν είναι απαραίτητο να σχετίζονται με το αντικείμενο της δουλειάς, αλλά μπορεί να είναι από ξένες γλώσσες μέχρι διάφορα σεμινάρια τα οποία μπορεί να τα επιλέξει ο ίδιος ο εργαζόμενος, με σκοπό την προσωπική του εξέλιξη. Ένας οργανισμός δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχάσει ότι επενδύοντας στο προσωπικό του, επενδύει στο ίδιο της το μέλλον, καθώς το πιο σημαντικό κομμάτι μιας εταιρίας είναι οι άνθρωποι που την απαρτίζουν.
Επιβράβευση της καλύτερης απόδοσης
Ένας ακόμα έξυπνος τρόπος παρακίνησης του προσωπικού είναι η επιβράβευση της καλύτερης απόδοσης. Πιο συγκεκριμένα, πολλές εταιρίες επιλέγουν να ενημερώνουν ένα τμήμα/ομάδα σε εβδομαδιαία/μηναία/ετήσια βάση για την καλύτερη απόδοση, δίνοντας έτσι στους εργαζομένους το κίνητρο να αποδώσουν όσο γίνεται καλύτερα προκειμένου να κερδίζουν έναν «άτυπο τίτλο» όπως για παράδειγμα του καλύτερου εργαζομένου.
Με αυτό τον τρόπο η εταιρία δίνει το κίνητρο σε κάθε εργαζόμενο να αποδώσει και να πετύχει τους στόχους του, φεύγοντας από τα κλασικά πρότυπα απόδοσης και μετατρέποντας αυτά σε ένα είδος παιχνιδιού ανάμεσα στους υπαλλήλους της. Μάλιστα θα ήταν πολύ καλό να δοθεί και μια μικρή επιβράβευση, όπως ένα day off ή ένα εισιτήριο για μια παράσταση ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να επιλέξει η εταιρία.
Εκτός από τις παροχές πέραν του μισθού (διατακτικές σίτισης), την remote εργασία, την ενεργή συμμετοχή των εργαζομένων, τα training courses και την επιβράβευση της καλύτερης απόδοσης, υπάρχουν ακόμα πάρα πολλοί τρόποι παρακίνησης του προσωπικού. Ακόμα περισσότερους τρόπους θα δούμε σε ένα επόμενο μου άρθρο. Θα χαρώ πολύ να ακούσω και τις δικές σας απόψεις πάνω στα θέματα που εστίασα και ανέπτυξα.
Από τον Κυριάκο Χουσάκο, Business Developer στην ομάδα της Up
Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε όλες τις τελευταίες ενημερώσεις για την Up Hellas και τα προϊόντα μας.
Συναινώ στη χρήση των παραπάνω στοιχείων μου από την Up Hellas, προκειμένου να ενημερωθώ για τα προϊόντα της, βάσει και του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων που ισχύει από 25/5/2018.